Skočit na obsah Bechyně

Bechyně

Památky

Turistické informace

Zajímavosti

Penzion Golf
Cena od: 600 Kč os./noc
Penzion U Růže
Cena od: 300 Kč os./noc
Přidat hotel 
Víte že…

Víte, že takzvaná Mincovna v Koněpruských jeskyních sloužila za Jiřího z Poděbrad jako padělatelská dílna? Penězokazci zde měděné mince máčeli v amalgámu stříbra, že vypadaly jak pravé.




Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Bechyňská železnice je dílem známého elektrotechnika a vynálezce Františka Křižíka. O vzniku svého velkolepého díla, první elektrifikované trati Království Českého v tehdejším Rakousko-Uhersku, zaznamenal sám autor: „Firma Fr. Křižík navrhla již r. 1893 elektrický pohon pro místní dráhu z Cartlí přes Vyšší Brod a Lučovice na Lipen… .kterážto žádost však vynesením c.k. ministerstva obchodu 8. března 1893 byla zamítnuta… Pravou křížovou cestou snah po železničním spojení lze nazvati snahy za uskutečnění dráhy Tábor-Bechyně-Vltavotýn vedoucí.“

V tom měl František Křižík pravdu. Snahy o spojení Bechyně s okolním světem se poprvé objevily již r. 1877, složitá jednání se však táhla několik let. Teprve rok 1896 přinesl první konkrétní výsledky. Družstvo bechyňské dráhy, jehož členy byli starosta města MUDr. Hynek Daniel, městský radní Jan Černý a vrchnostenský správce bechyňského panství knížete Paara František Hanuš, předložilo v tomto roce sněmu Království českého návrh na vybudování trati z Bechyně do Tábora. Shodou náhod se přihodilo, že se při jedné z interpelací ozvalo upozornění na možnost elektrického pohonu trati. Bechyňské družstvo se nejprve proti tomuto návrhu postavilo, ale nakonec navštívil Bechyni o svatodušních svátcích r. 1898 Jan Sedlák, ředitel závodů firmy Křižík, odejel se zakázkou na elektrifikaci bechyňské dráhy.

V dubnu roku 1902 byly zahájeny na trati Bechyně-Tábor stavební práce. 1. června 1903 se konala první zkušební jízda, při níž bylo shledáno, že „pravidelná, nerušená a bezpečná doprava jest zaručena.“ Pravidelná doprava odstartovala 21. června téhož roku. Na trati bylo vybudováno 5 stanic: Tábor, Slapy, Malšice, Sudoměřice a Bechyně a 6 zastávek: v Horkách, Čenkově, Třebelicích, Všechlapech-Dudově, Smolči a Bežerovicích. Denně tudy projelo 8 vlaků. Až do stavby mostu (tzv. „Bechyňské duhy“) v roce 1928 končila trať na levém břehu Lužnice, po dostavbě mostu byla prodloužena do města, na současné železniční nádraží.

Z technického hlediska by se dala Bechyňka přirovnat k malému zázraku. Železniční vagóny byly osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách. Pro pohon vlaku byla založena centrální elektrická stanice na stejnosměrný proud na km 1,2-1,3 u řeky Lužnice, energie zde byla vyráběna parním pohonem.

Na svoje dílo mohl být František Křižík právem pyšný a jistě také byl, když řekl: „Výstavbou bechyňské dráhy chtěl jsem dokázat, že český člověk umí tolik, co jiní a někdy i mnohem více“.

Bechyňka zůstává v provozu dodnes, v letní sezóně se zde konají oblíbené nostalgické jízdy.

Více informací poskytuje:

Klub přátel elektrické dráhy Tábor - Bechyně
Komenského 1843, Tábor
tel. +420 381 253 116